Silver i SM Knutstorp Ring 1971

Riktigt tuffa bilder.
image87
I denna kurva åkta jag av iår, Erkki höll sig på banan och blev SM 2a.
image88
SM på Ring Knutstorp 1971 där Erkki knep en andra plats. Bilen är en Brabham BT28.  

Svenska Mästerskapet, Rd 1, 1971
Knutstorp Ring, Kågeröd, Sweden


April 2520 lapsPole Position: Sten Gunnarsson, 1'05.6"Fastest Lap: Sten Gunnarsson, 1'08.0"

PosCla#DriverEntrant / ClubCar - Engine/TunerTime, Laps,Reason out
11 Torsten PalmMennen - Torsten Palm Racing / Karlskoga MKBrabham BT28 - Ford23'15.0" 
22 Erkki SalminenTeam Dextrosol / Jönköpings MKBrabham BT28 - Ford23'34.7" 
33 Ulf SvenssonUlf Svensson / Falkenbergs MKBrabham BT28 - Ford23'35.2" 
44 Leif HallgrenLeif Hallgren / Anderstorp RCMarch 703 - Ford23'42.7" 
55 Rolf GröndahlRolf Gröndahl / Kalmar AKBrabham BT28 - Ford/Tecno23'48.6" 
66 Stellan WingårdhStellan Wingårdh / Anderstorp RCLotus 59 - Ford23'51.5" 
77 Conny AnderssonPrivate Press AB / Älvbygdens MKBrabham BT28 - Ford20 
88 John-Erik JohanssonJohn-Erik Johansson / Älmhults MKBrabham BT21 - Ford19 
99 Eddie JacobssonEdward JacobssonMarch 703 - Ford  
        
10DNF Jonas QvarnströmTeam Lipton - Picko Troberg / Stockholms BKLotus 59A - BMW 1600cc  
11DNF Lars-Åke TejbyGP Race Developments / Nyköpings MSBrabham BT28 - Ford  
12DNF Rolf SkoghagSARR Team Coca Cola / Stockholms BKLotus 59 - Ford5Accident
13DNF Jean JohanssonJean Johansson / Göteborgs MFTecno 69 - Ford4Oil leak
        
14  Jörgen JonssonTeam Mum for Men / Göteborgs MFBrabham BT28 - Ford  
        
15DQ Sten GunnarssonSten Gunnarsson / Karlskoga MKBrabham BT28 - Ford  
        
16DNS Jonas QvarnströmTeam Lipton - Picko Troberg / Stockholms BKLotus 59A - Ford  
17DNS Ingvar PetterssonMennen - Torsten Palm Racing / Karlskoga MKBrabham BT28 - Ford Gearbox

image103

image102
bilden är på Jonny Green Från Karlskoga och Erkki efter att de bildat team med en ny sponsor  Corn Broducts AB i maj 1971. Jonny körde en Ford Escort.    

Resume BMW-cup 2007

Den 4 maj rullade jag och Fia in  på Mantorps parks depå, då visste jag inte ritkigt vad vi hade gett oss in på.
Men den 5 maj gick första start och jag tog mig imål även det andra racet kom jag imål, lyckades faktiskt köra om några bilar.

image95
De andra resultaten finns på http://www.bmwsc.com/bmwcup/index_pages/resultat_index.html .
Tänker inte tråka ut er med en massa tabeller:). Det får bli bildvisning istället.

image97
Mantorp Park 5 Maj Taktiksnack med Erkki på Mantorp.

image98
Gelleråsen 9 Juni Årets varmaste dag, och jag sitter i en bil med underställ och overall på Gelleråsen. David peppar mig innan start.

image99
Ring Knutstorp 4-5 Augusti Kom till Knutstorp med ett nybyggt chassi, men jag var lite väl het och åkte av i första racet.
Det var en ny upplevelse att åka av, man hinner tänka väldigt mycket innan det smäller.

image100
Kinnekulle Ring 15 September blev ingen succe. Efter 3 varv på träningen fick jag gå in i depån med en trasig huvudcylinder till kopplingen. Max gjorde ett kanonjobb och jag kom till start till andra racet.

image101
Ring Knutstorp 20 Oktober Finalen på Knutstorp: Årets roligaste tävling.
Om ni inte har sett filmen kolla in slutet på andra heatet i denna film http://fleshwounds.diinoweb.com/files/ .
Jag slutade 5 totalt i standardklassen.

Erik "Prao:n" Dahlström

Vill ägna en tanke åt Erik Dahlström, mera känd som Baren-Erik, som hastigt avled i julhelgen på grund av en ännu oklar infektion. Vi tjänstgjorde tillsammans i Kosovo 00-01 i samma pluton.
Erik åkte med till Kosovo några veckor innan han muckade från lumpen. Han hade en ovanlig tjänst som gjorde att han fick göra detta. Han var alltid glad och positiv och vi brukade kalla honom för PRAOn eftersom han alltid var med i min grupp trots att han egentligen tillhörde en annan.

image96
Erik sitter framför mig på bilden.

Vätterleden Racings första tävling 8 juni 1969.

Igår var jag hemma hos Erkki och Hjördis för att leta efter bilder och info om Erkkis långa karriär som raceförare.
Efter en stund hade de lyckats hitta ganska många kort.
Erkki berättade om hans första tävling på Anderstorp Raceway, hur han blev omkörd av Ronni Peterson som om det hade varit ett möte. Då undrade Erkki vad han hade gett sig in påimage77?

image94
Erkki provsitter och startar upp Coopern våren -69 efter genomgång och lackerning
Lasse kollar på tändning och förgasare.
image74
Strax är det dags för start.
Erkki och Roger Fagerberg. Bilen:  Cooper-Ford T-71

image75
Line-up innan start.

image81
Bilden är från depån på Anderstorp, från vänster Reine Wisell sedan står Greger Kronegård  och den siste mot höger är Gustav Dieden Karlskoga.  

image76
kortet är på Erkkis första formel 3:a en Cooper T71 som han köpte hösten 1968. Bilen var från början en formel 2:a men bygdes om till F3:a när den kom till Sverige.Förste ägaren till bilen var blivande formel 1 värdsmästare Graham Hill. Att notera  är att bilden är handritad av Oddmund Olsen från Göteborg 1969
 
Och här ser ni samma bil 40 år senare. Nu ägs bilen av Magnus Ahlkvist och han tävlar med bilen i historiska racing (klicka på bilden för större bild). På den andra bilden ser ni vilka som har haft bilen innan Erkki, alla namnen står på bilens vänstra sida. Ni som kan eran racing känner säkert igen många av namnen. Imponerande.

Swederace 1969
Svenska Mästerskapet, Rd 2

Scandinavian Raceway, Anderstorp, Sweden


June 8, sunny
Att.: 10 000
12 laps x 4018 m = 48.216 kmPole Position: Ronnie Peterson, 1'39.5"Fastest Lap: Ronnie Peterson, 1'40.4"
PosCla.#Driver, NationalityEntrant / ClubCar - Engine/TunerTime, LapsReason Out
111Ronnie Peterson, SSquadra Robardie / Karlskoga MKTecno 69 - Ford/Novamotor20'31.2" 
223Torsten Palm, SCabea Racing Team / Karlskoga MKBrabham BT21B - Ford/Lucas20'40.9" 
33 Lars Lindberg, SCabea Racing Team / Stockholms BKTecno 69 - Ford/Novamotor20'54.9" 
44 Ole Vejlund, DKGrundig RacingTecno 68 - Ford (Titan Mk 3 ?)20'57.5" 
5516Jan-Olof Persson, SFalkenbergs MKBrabham BT21 - Ford/Lucas20'57.9" 
6644Rolf Tellsten, SKarlskoga MKBrabham BT21B - Ford/Lucas20'58.5" 
775Leif Hallgren, SAnderstorps MCMerlyn Mk 10 - Ford/Lucas21'01.2" 
8820Gustaf Dieden, SKarlskoga MKBrabham BT28 - Ford/Novamotor21'02.3"Spin
9912Ingvar Pettersson, SCabea Racing Team / Karlskoga MKBrabham BT28 - Ford/Novamotor21'12.2" 
101014Jörgen Ellekaer, DKJörgen Ellekaer RacingBrabham BT28 - Ford21'16.9" 
   etc    
11 4Ulf SvenssonFalkenbergs MKBrabham BT28 - Ford/Lucas  
12 13Egert HaglundEgert Haglund Racing / Stockholms BKTecno 68 - Ford/Lucas  
13 6Willi Deutsch, DWilli DeutschBrabham BT21 - Ford  
14 7Matti Lamminen, SFPohjalan AutoTecno 68 - Ford/Lucas  
15 8Georges Crenier, BEcurie BaudouinTecno 69 - Ford  
16 9Josef Kremer, DJosef KremerCooper T63 - Ford  
17 10Barrie Smith, GBAvalon RacingChevron B9 - Ford  
18 11Jonas Qvarnström, SCabea Racing TeamTecno 69 - Ford/UBM  
19 15Tonny Hansen, DKJörgen Ellekaer RacingBrabham BT21B - Ford  
20 17Arthur Frischknecht, CHJürg Dubler Racing OrganisationMerlyn Mk 10 - Ford  
21 18Bill Stone, NZJürg Dubler Racing OrganisationMcLaren M4A - Ford  
22 19Fredy Link, CHJürg Dubler Racing OrganisationTecno 69 - Ford/Novamotor  
23 22Greger Kronegård, SKronegårds Motor / Stockholms BKBrabham BT21 - Ford/Lucas  
24 23Lars-Åke Tejby, SÖrebro BMCKBrabham BT28 - Ford  
25 24Bertil Roos, SScancenter Racing / Göteborgs MFBrabham BT18/21 - Ford  
26 25Per Kjellberg, SScancenter Racing / Göteborgs MFTitan Mk 3 - Ford/Lucas  
27 26Jean Johansson, SBengtsfors MCBrabham BT28 - Ford  
28 27Bengt Rådmyr, SBengt Rådmyr Racing / Skövde MKLotus 41F - Ford/Lucas  
29 28Per-Erik Eriksson, SNya AB X-tegel / Stockholms BKBrabham BT21B - Ford  
30 29Mats Byström, SStockholms BKBrabham BT21B - Ford  
31 30Arne Teig, SArne TeigCooper T76 - Ford  
32 31PeO Söderberg, SKarlskoga MKSwebe-Daf - Ford  
33 32Rolf Jansson, SChrister Åhlströms Bil ABBrabham BT18 - Ford  
34 33Christer Arnberg, SMotorsällskapetBrabham BT21 - Ford  
35 34Kaj Berglund, SUBM ServiceBrabham BT21 - Ford  
36 35Conny Andersson, SÄlvbygdens MKBrabham BT21 - Ford/Lucas  
37 36Jörgen Jonsson, SGBK Team 13Brabham BT21 - Ford/Lucas  
38 37Paul Nordström, S Merlyn Mk 10 - Ford  
39 38Erkki Salminen, SVätterleden Racing TeamCooper - Ford  
40 39Lars Bjuhr, SNyköpings MSBrabham BT21 - Ford  
41 40Börje Björkqvist, SSMK HälsingborgBrabham - Ford  
42 41Ulf Boman, SUlf Boman RacingBrabham - Ford  
43 42Lennart Engström, S Lotus 41C - Ford  
44 43Åke Eklöf, S Lotus 35 - Ford  
        
45DNF21Rolf Gröndahl, SKalmar MKBrabham BT21 - Ford/Lucas11Crash
46DNF2Reine Wisell, SChevron Cars / SMK MotalaChevron B9 - Ford/Lucas  
47DNF Roger Hansen, NValvoline Racing Team / Norsk Motor KlubBrabham BT21 - Ford  

Motorn på plats

Idag har vi monterat den nya motorn i BMWn. Andreas och Olof hjälpte mig även denna gång, skulle vilja påstå att det var lättare att sätta i den än att plocka ut motorn. Nu är nästa projekt att bygga om diffen till en mer raceanpassad diff.

image72

image73

Biljetter till Ronnie Peterson Historic Grand Prix

The Ronnie Peterson Historic Grand Prix Anderstorp 6-7-8 Juni 2008
 

Beställ biljetter nu. Spar pengar och säkra dig en plats i solen!

Nu släpps entré- och läktarbiljetter till rabatterade priser fram till 1 mars 2008. OBS! Ordinarie publik har inte tillträde till maskindepån. Endast här kan du köpa de exklusiva VIP-depåpassen - med tillgång till egen reserverad läktare. Antalet depåpass och läktarplatser är maximerat till 1500 pers/dag. Vill du se och uppleva stämningen bland förare, F1-bilar, Le Mans-bilar och alla de andra på nära håll beställer du här och NU! Sen är det kört!

Fredag 6 Juni
Entrébiljett: Pris 150:-
VIP Depåpass / läktare ()Max 1.500st) Pris 150:-

Lördag 7 Juni
Entrébiljett (Rabattpris fram till 1 mars 2008) Pris 260:-
VIP Depåpass / läktare (Max 1500st) Rabattpris: 500:-
Övriga läktare, Rabattpris: 150:-

Söndag 8 Juni
Entrébiljett (Rabattpris) Pris 260:-
VIP-depåpass / läktare (max 1500st) Rabattpris: 500:-
Övriga läktare: Rabattpris: 150:-
Historic Masters Grand Prix Golden Pass inkl. entré, depåpass, VIP-läktare, alla dagar
(begränsat antal) Pris: 1000:-

Biljetter kan beställas genom att skicka ett mail till [email protected]

Denna artikeln är skriven 2007-12-19 av Kari Lehtimäki ([email protected]).

Lewis Hamilton

Intervju med Lewis Hamilton som kom på andraplats i årets F1säsong, endast 18 år gammal.

BMW E30 Rally


God jul och ett gott nytt år

Önskar Olle och Fia

image71


BMW M42 Motor

Här ser ni min motor som kommer ta mig lite fortare framåt.
image70

Resultat tyska mästerskapen Nordslingan 1976

En del intressanta namn i resultatlistan. Riktigt snabba tider med tanke på att varvet då var 2.3 mil. Ni kan trycka på kartan för att få en förstoring.

XL Int. ADAC-300-km-Rennen 1976
FIA European Championship, Rd 1
Deutsche Meisterschaft, Rd 1
Nürburgring Nord-Schleife, Adenau, Koblenz, Germany

Race 1 - Deutsche Meisterschaft

April 3, sunny5 laps x 22 835 km = 114.175 kmPole Position: Rudolf Dötsch, 8'01.8"Fastest Lap: Conny Andersson, 8'00.6"

PosCla.#Driver, NationalityEntrantCar - Engine/TunerTime, LapsReason Out
111Conny Andersson, SMarch EngineeringMarch 763 - Toyota/Novamotor40'16.8" 
2246Riccardo Patrese, ITrivellato Racing TeamChevron B34 - Toyota/Novamotor40'17.2" 
3315Bertram Schäfer, DValvoline DeutschlandRalt RT1 - BMW/Heidegger40'32.0" 
4441Gianfranco Brancatelli, IScuderia EverestMarch 763 - Toyota/Novamotor40'43.8" 
5526Claes Sigurdsson, SDalsy KonfektionRalt RT1 - Toyota/Novamotor40'59.3" 
6640Francesco Campaci, IScuderia EverestMarch 743 - Toyota/Novamotor41'00.4" 
7723Marc Surer, CHKWS Autotechnik TeamMarch 763 - BMW/Schnitzer41'19.1" 
8830Henrik Spellerberg, DKTexaco Racing DKGRD/Van Diemen VG376 - Toyota/Novamotor41'54.8" 
9929Tommy 'Slim' Borgudd, STexaco Racing DKGRD/Van Diemen VG376 - Toyota/Novamotor41'58.6" 
101027Erkki Salminen, SVätterleden RacingRalt RT1 - Toyota/Novamotor41'59.2" 
11118Alceste Bodini, IAlceste BodiniTecno TF71 - Ford42'22.6" 
121231John Nielsen, DKVojens BoligcenterGRD 375 - Ford42'43.6" 
131343Severo Zampatti, ISevero ZampattiMarch 743 - Toyota/Novamotor43'07.6" 
141453Walter Spitaler, DWalter SpitalerMarch 753 - BMW43'08.2" 
151534Andrea Morell, CHScuderia CalandaMarch 743 - Toyota/Novamotor43'08.6" 
161657Heinz Scherle, DSAC Racing TeamMarch 753 - Toyota/Novamotor43'19.4" 
171736Rolf Egger, CHComete Racing TeamMarch 753 - Toyota/Novamotor43'52.7" 
181838Wolfgang Holy, AWolfgang HolyMarch 743 - Ford43'53.3" 
191955John Rust, GBJohn RustGRD 373 - Ford44'07.5" 
202067Jean-Jacques Witz, CHJolly Club SwitzerlandBrabham BT41 - Ford44'13.0" 
212135Marcel Wettstein, CHFormel Rennsport ClubMartini Mk 9 - Toyota/Novamotor44'17.3" 
222262Roland Saier, DRoland SaierMaco 375 - Toyota/Novamotor44'28.8" 
232361Peter Wisskirchen, DWinkelhausen Weinbrand TeamMaco 376 - Toyota/Novamotor45'06.2" 
242445Giuseppe Bossoni, IScuderia Brescia CorseMarch 763 - Toyota/Novamotor4 
252524Anders Olofsson, STeam ViktorGRD 373 - Ford4 
26269Willi Siller, ATeam Modus LtdModus M1 - Toyota/Novamotor4Crash
272749Josef Kremer, DJosef KremerRoyale RP11 - Ford4 
282847Günter Hölker, DValvoline DeutschlandGRD/Van Diemen VG376 - Toyota/Novamotor4 
292963Rudolf Röhnert, DKeiper Recaro Racing TeamModus M1 - Toyota/Novamotor4 
303065Werner Fischer, DURD Rennwagenbau - VW MaierURD 376 - BMW3 
        
31DQ28Lars Svensson, SValvoline DeutschlandBrabham BT41 - Toyota/Novamotor  
32DQ37Norbert Hutter, CHNorbert HutterRalt RT1 - BMW  
        
33DNF3Ulf Svensson, SUlf SvenssonRalt RT1 - Toyota/Novamotor Crash
34DNF5Eje Elgh, SRotel Racing TeamViking TH 1A - Toyota/Novamotor Front suspension
35DNF17Dieter Kern, DMücken-Gel Racing TeamAlpine A364 - Ford  
36DNF21Rudolf Dötsch, DKWS Autotechnik TeamMarch 763 - Toyota/Novamotor Crash
37DNF48Günter Kölmel, DGünter KölmelMarch 753 - Toyota/Novamotor  
38DNF56William Dawson, GBValvoline DeutschlandMarch 743 - Toyota/Novamotor  
39DNF58Heinz Schaltinat, DHeinz SchaltinatMarch 743 - Toyota/Novamotor  
        
40DNS2Gunnar Nordström, SHans Wängstre RacingGRD/Van Diemen VG376 - Toyota/Novamotor  
41DNS10Rupert Keegan, GBBritish Air Ferries Racing TeamMarch 743 - Toyota/Novamotor Crash on warm-up lap
42DNS18Manfred Leppke, DKlaus Zimmermann Racing TeamMarch 743 - Ford  
43DNS33Alex Wittwer, CHEcurie 13 EtoilesMarch 743 - Toyota/Novamotor Fatal crash
44DNS39Gaudenzio Mantova, IGaudenzio MantovaMarch 753 - Toyota/Novamotor Crash
45DNS44Oscar Pedersoli, IScuderia Brescia CorseRalt RT1 - Toyota/Novamotor  
46DNS52Peter Bonk, DScandecor WanddekorationenDerichs D35 - Ford  
        
47DNA4Tommy 'Slim' Borgudd, SRotel Racing TeamViking TH 1A - Toyota/Novamotor Drove #29
48DNA6Conny Ljungfeldt, SRotel Racing TeamViking TH 1A - Toyota/Novamotor  
49DNA7Giorgio Francia, IGiorgio FranciaOsella FA3 - Lancia/Repetto  
50DNA11Dick Parsons, GBNo Drugs RacingRalt RT1 - Toyota  
51DNA12Fritz Stehlin, CHNo Drugs RacingRalt RT1 - Toyota  
52DNA13Bob Arnott, GBBob ArnottRalt RT1 - Toyota/Novamotor  
53DNA14Ernst Maring, DJägermeister Racing TeamMaco 376 - Toyota/Novamotor  
54DNA16Dieter Kern, DMücken-Gel Racing TeamMaco 376 - BMW Drove #17
55DNA19Kennerth Persson, SKlaus Zimmermann Racing TeamDerichs D36 - Ford  
56DNA20Erwin Derichs, DAC MayenDerichs D36 - BMW  
57DNA22Utz-Dirk Adam, DKWS Autotechnik TeamMarch 763 - Toyota  
58DNA25Håkan Alriksson, SHåkan AlrikssonGRD 373 - Ford  
59DNA29Jac Nellemann, DKTexaco Racing DKGRD/Van Diemen VG376 - Toyota/Novamotor  
60DNA32Thorkild Thyrring, DKTeam ThunderballRalt RT1 - Toyota/Novamotor  
61DNA42Piercarlo Ghinzani, IScuderia AngeleriMarch 763 - Toyota/Novamotor  
62DNA50Jochen Dauer, DJochen DauerMaco 376 - Toyota/Novamotor  
63DNA51Peter Argetsinger, USAPeter ArgetsingerBrabham BT41 - Ford  
64DNA54Werner Klein, DWerner KleinRalt RT1 - BMW  
65DNA59Jürgen Schlich, DValvoline DeutschlandRheinland 374 - Toyota/Novamotor  
66DNA60Wolfgang Locher, DWolfgang LocherGRD/Van Diemen VG376 - BMW  
67DNA64Dietmar Flöer, DURD Rennwagenbau - VW MaierURD 376 - Ford  
68DNA66Romain Feitler, LUXRomain FeitlerMarch 763 - Toyota/Novamotor  
69DNA68Giovanni Albertin, IGiovanni AlbertinModus M1 - Toyota/Novamotor  
70DNA69Daniele Albertin, IDaniele AlbertinModus M1 - Toyota/Novamotor  
71DNA70Piergiovanni Tenani, IPiergiovanni TenaniRalt RT1 - Toyota/Novamotor  


Mini cooper race på nordslingan


MINI Challenge på Nürburgring 2007. Inget Loadedtempo, men väl Gautetempo utan 360 hk, och 42 graders driftvinkel, men med trafik om jag såg rätt    http://www.dombis-homepage.de/24h07/video/source/image/24hn_rburg2007.wmv

En enhetsklass med vanliga 210 hk MINI Cooper S Works fast rensade med AP bromsar, KW chassi, slicks, och glada förare som tydligen ger  till alla 

En dag i verkstan

Denna dag har jag monterat ihop motor och växellåda, jag gjorde även en översyn på kopplingen. Min farbror Erkki kom och svetsade ett motorfäste som var trasigt, han hjälpte även till med att losa en bult till diffen. Erkki hjälpte mig med det mesta, det är inte första gången han mekar med en bil:).

Jag tänkte publicera några resultat från de banor Erkki och Vätterleden racing tävlade på.
Nedan är en resultatlista från   Nurburgrings sydslinga (denna bana finns ej längre).

II Int. Rhein-Mosel-Preis 1972
II Mayener Rundstreckenrennen
Nürburgring (Südschleife), Adenau, West Germany


August 137 laps x 22 835 m = 159.845 kmPole Position: Jochen Mass, 8'28.5"Fastest Lap: ---

PosCla.#Driver, NationalityEntrantCar - Engine/TunerTime, LapsReason Out
1112Jochen Mass, DSTP March EngineeringMarch 723 - Ford/Novamotor (Vegantune?)1:12'45.5" 
224Patrick Depailler, FDeutsche Renault AGAlpine A364 - Renault/Dudot1:13'46.7" 
3339Ernesto Brambilla, IScuderia ItaliaBrabham BT35 - Ford/Novamotor1:14'19.1" 
4478Peter Hull, NZThe Motor Auctions London and DerbyBrabham BT38 - Ford/Vegantune1:14'47.1" 
5576Jean-Pierre Jarier, FEquipe La Vie Claire InternationaleMarch 723 - Ford/Vegantune1:16'06.6" 
663Dieter Kern, DDeutsche Renault AGAlpine A364 - Renault/Dudot1:16'14.0" 
772Willi Sommer, DReifag Racing TeamMarch 723 (Eifelland 23) - Ford1:16'17.8" 
8811Roger Williamson, GBWheatcroft RacingMarch 723 - Ford/Holbay1:16'21.1" 
997Rudolf Dötsch, DTeam Bako Formel 3 RacingMarch 723 (Eifelland 23) - Ford/Novamotor  
101020Conny Andersson, SConny Andersson RacingBrabham BT35 (BT38?) - Ford/Novamotor  
11111Manfred Mohr, DManfred MohrBrabham BT35 - Ford/Novamotor  
121224Ulf Svensson, STeam Mum for MenBrabham BT38 - Ford/Holbay  
131310Bernhard Brack, DBernhard BrackRoyale RP11 - Ford  
14145Willi Deutsch, DWilli DeutschMarch 723 (Eifelland 23) - Ford/Novamotor  
15159Günter Kölmel, DHaj-Haj RacingLotus 69 - BMW/Schnitzer  
161647Fernando Spreafico, IScuderia ItaliaGRD 372 - Ford  
171725Erkki Salmninen, SVätterleden RacingBrabham BT28 - Ford/Holbay  
181855Hans-Peter Hoffmann, CHFormel Rennsport ClubGRD 372 - Ford  
19198Rudi Schmidt, DMannheim-Heidelberg Sports Touring ClubMarch 723 (Eifelland 23) - Ford  
202066Jörg Obermoser, DObermoser Getriebe-MotorenBrabham BT35 - BMW  
212163Günter Hölker, DH. Hundt GmbH Duckhams OilsMarch 713 - Ford  
22226Wolfgang Bülow, DITT Schaub Lorenz AutosuperMarch 723 (Eifelland 23) - Ford/Novamotor  
232329Per-Olof Zetterström, SEgert Haglund RacingBrabham BT35 - Ford/Holbay  
242473Philippe Munier, FEcurie Volants ShellMartini Mk 9 - Ford/Vegantune  
252527Gunnar Nordström, SGunnar Nordström / Onduline RacingBrabham BT35 - Ford/Holbay  
262632Lars-Åke Tejby, SGP Race DevelopmentsBrabham BT35 - Ford/Holbay  
272767Peter Krause, DPeter KrauseMarch 713S - Ford  
282858Georges Crenier, BPrior Racing TeamTecno TF70 - Ford/Holbay  
292969Bernd Rack, DBernd RackMarch 713 - Ford  
303036Pino Pica, IScuderia ItaliaBrabham BT35 - Ford  
313142Roberto Manzoni, IScuderia ItaliaTecno - Ford  
323254Rolf Riesen, CHScuderia Jolly Club SwitzerlandBrabham BT35 - Ford  
333350Freddy Link, AAlbert Racing Cams - Vienna Race ManagementLotus 69 - Renault/Dudot  
343434Vittorio Brambilla, IScuderia ItaliaBrabham BT35 - Ford/Novamotor  
        
35DNF15Randy Lewis, USARandy LewisBrabham BT38 - Ford/Novamotor  
36DNF16Ken Mackintosh, USAKen MackintoshEnsign LNF3 - Ford/Vegantune  
37DNF17Lingard Goulding, IRLGouldin Fitzgerald Racing OrganisationAlpine A360 - Renault  
38DNF18Roger Hurst, GBLenham Hurst Racing OrganisationMarch 713M - Ford/Richardson  
39DNF19John Marston, GBJohn MarstonLotus 69 - Ford/Rowland  
40DNF21Eddie Jacobsson, SLeed RacingBrabham BT35 - Ford/Holbay  
41DNF23Håkan Dahlqvist, SHåkan DahlqvistMerlyn Mk 21 - Ford  
42DNF28Egert Haglund, SEgert Haglund RacingBrabham BT35 - Ford/Holbay  
43DNF30Ulf Karlsson, STeam PolarvagnenBrabham BT28 (BT35?) - Ford/Holbay  
44DNF33Jörgen Jonsson, STeam Mum for MenBrabham BT35 - Ford/Holbay  
45DNF35Lella Lombardi, IScuderia ItaliaBrabham BT35 - Ford  
46DNF37Heinz Lange, DScuderia ItaliaBrabham BT35 - Ford  
47DNF43"Sangrilla" (Shangri-La = Romano Martini ?), IScuderia ItaliaMarch 713M - Ford  
48DNF49Gerhard Witti, AAlbert Racing Cams - Vienna Race ManagementLotus 69 - Renault/Dudot  
49DNF51Ray Caruthers, USAInternational Racing ServiceMartini Mk 9 - Ford/Novamotor  
50DNF53Bernard Beguin, FEcurie Volant ShellMartini Mk 9 - Ford/Novamotor  
51DNF56Georges Ansermoz, CHGeorges AnsermozTecno TF71 - Ford  
52DNF60Ernst Maring, DMaco RennwagenbauMaco 372 - Ford  
53DNF61Paul Fischer, DMaco RennwagenbauMaco 371 - Ford  
54DNF62Felix Martin, DMaco RennwagenbauMaco 372 - Ford  
55DNF64Dietmar Flöer, DDietmar FlöerMarch 713S - Ford  
56DNF65Josef Kremer, DJosef KremerRoyale RP11 - Ford  
57DNF68Bernd Breil, DBernd BreilMarch 723 (Eifelland 23) - Ford/Novamotor  
58DNF70Alfred Stückrad, DTeam TobienMarch 723 (Eifelland 23) - Ford  
59DNF71Maximilian Plass, DFormel TeamChevron B17 - Alfa Romeo  
60DNF77Philippe de Henning, FEquipe La Vie Claire InternationaleMarch 713M - Ford/Vegantune  
61DNF79Lucien Guitteny, FEcurie Volant ShellAlpine A30) - Renault  
        
62DNA13David Wadham-Smith, GBDavid Wadham-SmithBrabham BT28 - Ford  
63DNA14Richard Knight, GBWinfield Racing OrganisationMartini Mk 9 - Ford/Vegantune  
64DNA22Torsten Palm, STorsten Palm Racing / MennenBrabham BT35 - Ford/Novamotor  
65DNA26Stig Blomqvist, STorsten Palm Racing / MennenBrabham BT35 - Ford/Holbay  
66DNA31Ole Fall, STeam PolarvagnenMarch 713 - Ford  
67DNA40Giuseppe Bianchi, IScuderia ItaliaBrabham BT35 - Ford  
68DNA41Carlo Giorgio, IScuderia ItaliaBrabham BT35 - Ford/Novamotor  
69DNA44Cesare Doneda, IScuderia ItaliaGRD 372 - Ford  
70DNA45Bruno Pescia, IScuderia ItaliaLotus 69 - Ford/Novamotor  
71DNA46Marcello Rosei, IScuderia ItaliaLotus 69 - Ford  
72DNA48Libero Pesce, ILibero PesceTecno - Ford/Novamotor  
73DNA52Cliff Haworth, USAInternational Racing ServicesMartini Mk 9 - Ford/Novamotor  
74DNA57Joseph Ludescher, CHJoseph LudescherBrabham BT35 - Ford  
75DNA59Harald Ertl, AManfred Weissmann RacingLotus 69 - Ford  
76DNA72Peter Schäbitz, DFormel TeamMarch 713S - Ford  
77DNA74Hans Deffland, DFormel TeamMarch 723 - Ford  
78DNA75Carlo Breidenstein, DCarlo BreidensteinLotus 69B - Ford  



För mer info kolla dessa länkar http://www.formula2.net/index.html .
 http://www.teamdan.com/archive/www2/gerf3/75gerf3.html
http://www.teamdan.com/archive/www2/gerf3/76gerf3.html


Bankalender BMW-cup 2008

Nu är nästa års tävlingskalender klar. Är du intresserad av att titta är det bara att dyka upp, det är inget inträde.

2008-05-03, Mantorp (Vårträffen)
2008-06-07, Sturup
2008-07-06, Anderstorp 
2008-08-02-03, Ring Knutstorp (Sommarträffen)
2008-09-07, Mantorp
2008-10-04  Gelleråsen

Film från Nordschleife "från den gamla goda tiden"


Hondas storsatsning inför STCC 2008

Honda dubblerar insatsen - med Thed Björk och Thomas Engström som förare


Volvo rustar, BMW försvarar, Seat ansluter.

Nu släpper nästa stora bilmärke sin bomb inför den glödheta STCC-säsongen 2008.

Honda värvar forne mästaren Thed Björk bredvid rutinerade Thomas Engström. Bildar tvåbilsteamet Honda Racing och refererar till sin F1-satsning.

- Honda gör aldrig något halvdant. När vi bestämmer oss för att slåss så gör vi det på allvar, STCC 2008 är absolut inget undantag, säger Carina Prodenius Wihlborg, Hondas PR-chef.



Honda deklarerade tidigt att de skulle presentera sin största satsning på STCC någonsin i samband med fredagens presskonferens. Vilka förare det handlade om var i det längsta hemligt. När det släpptes så var det lika självklart som den vision Hondas grundare Soichiro Honda deklarerade i början på 1950-talet "Honda ska besegra världen". 2006-års mästare Thed Björk värvas från Audi och tar plats bredvid Thomas Engström som förare. Enbilsteamet Engström Motorsport blir tvåbilsteamet Honda Racing, 12 man blir drygt 20 och uppbackningen från Honda är den största genom tiderna. STCC-satsningen går i linje med Hondas F1-satsning där Ross Brown värvas från Ferrari samt det beryktade eventuella intåget i VM-serien WTCC.
- Vi gör den här satsningen med ett enda syfte. Att vinna, säger Prodenius Wihlborg.

Thomas Engström har kört Honda i STCC sedan 2002, vissa säsonger själv, något år i en tvåbilskonstellation. Kommande säsong är dock upprustningen betydlig.
- Vi började diskutera att köra ett tvåbilsteam redan förra året. Till nästa år går det att genomföra med tanke på Hondas internationella satsningar och stora engagemang. Jag har själv varit med och påverkat vem vi ska ta in som förare och mitt förstahandsval var Thed. Ska vi göra det här så ska vi göra det med den bäste föraren och i mina ögon är Thed den bäste, säger Engström.


Motorn är hämtad

I fredags var jag och Fia i Malmö. Medans Fia var på kent med sina vänner Emmah och Sara, passade jag på att hämta min nya motor hos Patrik, och vi han även se fianlen av idol:). Så nu kan jag äntligen börja meka på allvar:).
När vi kom hem i lördags var det bara att byta om och fortsätta till jkpgs konserthus och After Dark, vi gav svärmor en tidig julklapp genom att bjuda henna på föreställningen. Det var en riktigt bra kväll!

Fredens soldat



Fredens soldat i terrons skugga.

Under sju månader var det vårt uppdrag att kämpa för freden och sprida trygghet i Kosovo. 800 svenska soldater kämpade hårt, skrattade och grät.

  

Det här är min historia.

  
Operation Presevodalen

  

Nyårsafton 2000 stod kompaniet uppställt i öppen fyrkant på innergården vid OP 19 utanför Pristina Kosovo. KS03 tog befälet i oktober 2000 och jag ingick i SierraLima GRK-pluton. Vi hade haft en stökig höst och alla var trötta på OP och VCP-tjänst men nu stod vi här och försökte hålla värmen medan SL1 höll sitt nyårstal. Vad vi inte hade räknat med var att han avslutade med att berätta att vi hade fått nya order - vi skulle hädanefter ingå i ett multinationellt insatskompani som hade hela Kosovo som ansvarsområde. Tillsammans med ett brittiskt commandokompani och ett finskt pansarskyttekompani skulle vi fungera som ett insatsförband.

Denna berättelse kommer att handla om GRK-gruppen Golf Bravos första uppdrag.

  

OP = Observationspost

OPT = Observation point temporary

VCP = Vehicleobservationpost

SL = Sierra Lima

CO = Commanding officer

SAS = Special Air Service brittisk commando

GRK Granatkastare

Sisu = Bepansrat 6hjuligt fordon

BV 203/204 = Bandvagn

PBV 302 =  Bepansrat bandfordon

GRG = Granatgevär

PSG 90 = Prickskyttegevär

AG 90 = Automatgevär

KSP 90 = Kulspruta

AK 5 = Automatkarbin

QRF = Quick rapid Force

AOR = Vårat område

Softskin=jeep

  

  

Presevodalen ligger mellan Jugoslavien och Kosovos östra gräns och är en fredad zon "Ground Safety Zone" där ingen får uppehålla sig. Den senaste tiden hade det förekommit strider mellan den jugoslaviska militära underrättelsepolisen och albanska gerillan. Vår uppdrag var att förhindra gerillan att röra sig över gränsen samt om möjligt gripa misstänksamma individer. Dessutom bemannade vi flera observationsposter varav en del var dolda, andra mer öppna. Uppdraget hade tilldelats Alfa Sierra (skytteplutonen), men eftersom en grupp hos AS var på leave fick GB från Bravo Sierra (GRK-pluton) hoppa in som ersättare. Så nu började en hektisk period där vi skulle byta tryggheten som vi hade i vår sisu och grk till en pebba (302)! Efter att ha packat 302 för 2 veckor i fält kom första kontraordern. Vägarna vi skulle åka på hade för dålig bärighet så vi fick istället packa om till en bandvagn 203 vilket vi blev överlyckliga för pga att Svensson i gruppen var en ypperlig förare på BV 203/204. Dagarna innan avresa bestod mest av att öva skyttestrid och gå igenom utrustningen. Beväpningen i vår grupp bestod av grg, psg 90, ag90, ksp90, ak5b, ak5 med granattillsats, handgranater chock och rök samt signalpistol - vi var välutrustade för detta uppdrag. Innan avresa hade vi fått en grundlig briefing om läget och en bra insyn i hur området såg ut.

  

Vi rullade ut från camp Victoria 0500 med den brittiska campen i sikte. Denna operation var under brittisk ledning. Nästa operation skulle ledas av svenskar men det är en annan historia. På den brittiska campen skulle vi sammanstråla med britter och finnar för gemensam avfärd mot camp Moonteeth, den amerikanska mekaniserade campen. 2200 luftlandsattes en skyttegrupp med helikopter för att säkra vår ankomst till området nästa dag. Natten som följde var det inte många som sov. Vi var alla koncentrerade på vad som skulle kunna hända de följande dagarna.

  

0800 nästa morgon lämnade vi campen. Vår kolonn, som bestod av bandvagnar och sisus, surrade iväg som ett gäng arga getingar. Den finska sisuplutonen skulle patrullera de vägar och byar som fanns i Presevodalens närområde och vi svenskar skulle tillsammans med britterna ta hand om bergstrakterna. När vi hade kämpat oss upp för de slingrande vägarna som var täckta med lera hamnade vi genast i problem. En brittisk patrull stötte på en grupp gerillamän som försökte anfalla britterna med en kulspruta, men kulsprutan klickade och gerillagruppen valde istället att dra sig bakåt över gränsen in i den fredade zonen. Den brittiska patrullen valde att anropa QRF vilka landsattes med helikopter (blackhawk) och grep männen.

  

1400 gav vi oss ut på patrull för att kontrollera närområderna och vi hittade många nygrävda värn och försvarsställningar. Vi såg även nerbrända hus och de byar vi passerade var öde. 1800 hade vi färdigställt tältlägret och började få lite struktur på lägret. 2200 startade vi en 24-timmars patrull i AOR för att se om det var några nattliga aktiviteter. Plötsligt avfyrade gruppchefen signalpistolen upp mot den klara natthimlen. Instinktivt gick vi ner i skydd och väntade. Det visade sig vara ett falskt alarm, antagligen på grund av ett vildsvin. Då var det bara att ta sig upp igen med radion på ryggen. Jag rapporterade in händelsen till lägret och patrullen fortsatte.

Vid gryningen hade vi upprättat ett OPT vid gränsen men hade under natten inte observerat någon aktivitet, förutom en SAS patrull som vi överraskade (tror jag, det kan ha varit tvärtom). Efter patrullen skrevs det en patrullrapport och vi kröp in i tältet för att sova, men mycket sömn blev det inte eftersom vi också skulle sitta vid radion och patrullera campen. Dagen därpå kom det mat och bränsle mm. Jag kommer särskilt ihåg att det kom ägg och bacon för det satt PS2 och mumsade i sig!

  

Ett problem som vi inte hade räknat med var drivbanden på våra bandvagnar. Vi hade räknat med mycket snö, men istället hade vi snöblask och leriga smala vägar vilket gjorde att drivbanden och stödhjulen slets ut

väldigt fort. Ett par dagar var det endast våran vagn som var brukbar. Chefen för lätta reparationer hade fullt upp och hans arbete resulterade i ett "letter of commendation"från britterna. Jag minns ett tillfälle när vår grupp skulle till Moonteeth för återhämtning. Efter klartecken från CO1 åkte vi ner för berget mot campen. Jag hade ställt mig i bakre takluckan som tailgunner. När vi lämnat berget hörde jag ett klonkande ljud. Jag fick stopp på vagnen och vi kontrollerade drivlinan och banden men vi kunde inte lokalisera ljudet. Vi fortsatte och plötsligt small det till och klonkandet ökade drastiskt. Det visade sig att kardanaxeln till den bakre vagnen hade brustit. I detta läge var det ingen som ville övernatta i vagnen så vi fortsatte mot Moonteeth. När vi kommit in i staden blev vi osäkra på närmsta vägen till campen. Vi stannade till vid en US army vcp och bad om vägbeskrivning. Soldaten gav oss en utmärkt beskrivning men precis när vi skulle åka började soldatens befäl, som stått bredvid hela samtalet, upprepa hela vägbeskrivningen! Amerikaner... När vi haltade in på campen fick vi många blickar. Inte bara för att vagnen lät som en skrotpress utan också för de brunspräckliga snöblusarna och vår beväpning som fick dem att titta lite extra på oss. 

  

Efter att vi parkerat vagnen och hittat en brittisk mekaniker, som konstaterade att det skulle ta en dag att reparera skadan, gick vi och åt middag och sedan blev det bio. Efter bion fick vi reda på att vår vagn skulle bli fast på campen några dagar för reperation så vi fick lifta med en brittisk patrull tillbaka till vårt läger. Dagarna gick och vissa soldater hamnade i fältkoma, blev griniga och slarviga. Nästa uppdrag vår grupp fick var att observera en väg längs med gränsen under 3 dygn. Vi lämnade lägret vid skymningen för att kunna slå upp vår observationspost i mörker dolda...

  

Att slå läger i mörker är alltid intressant. På natten ser allt annorlunda ut, en svacka kan vara en kulle, några träd kan vara en buske, en buske kan vara en soldat. Att slå läger i mörker är lika med ljud och ljusdiciplin. En ficklampa kan ses på flera kilometers håll och ljud kan färdas långt i bergen. Efter att vi säkrat platsen för vårt nya läger och satt ut vaktposter kunde några av oss sova några timmar. Vi brukade använda oss av ett vaktschema som bestod av 2 h vakt följt av 2 h beredskap (man kunde sova men skulle vara stridsberedd) och sedan hade man 2 h sömn. Under beredskapstiden och sömnen skulle man också hinna med vapenvård, äta, och göra sina behov. Dagarna gick och det verkade inte vara någon aktivitet i området. Sista natten låg jag i sovsäcken under bar himmel istället för att sova i tältet och hittade en bekväm sovställning mellan några stenar. Efter någon timme vaknade jag till av att jag var inbäddad i snö. Det hade kommit ett lätt snöfall som täckte allt. Jag tog mig ur sovsäcken och anslöt till vaktpatrullen. De närmsta timmarna skulle bli riktigt spännande. Det var sista dagen och vi skulle röja vår observationspost och bli avlösta av en annan grupp som skulle ta över. Vi var nu 3 st som var vakna och observerade vägen. Vi visste att den nya gruppen skulle komma i en bandvagn så när vi hörde ett fordon närma sig, det första på 3 dagar, så tänkte vi att det var bandvagnen. Men när vi tittade ner i dalen och såg att det var en rysk militärjeep blev vi riktigt misstänksamma. Nu gick allt väldigt snabbt. Vi rusade ner till vägen och intog försvarsställning. Jag låg i en slänt på dalsidan av den snötäckta lervägen och de andra två tog översidan. Bilen närmade sig och jag hann se att det fanns 2-4 personer i fordonet. På grund av den dåliga vägen kunde jeepen inte köra mer än 10-20 km/h. När bilen var 10 meter från vår position steg jag upp på vägen med min AK 5 riktad rakt mot vindrutan på jeepen. Bilen stannade genast. Min gruppchef gick in bakom bilen och skrek att de hade vapen. Vi fick ut männen från bilen och de fick lägga sig på marken så vi kunde dra buntband runt deras händer. Efter det genomsökte vi dem och deras bil och det vi hittade var AK 47 med ammunition. Under tiden hade resten av vår grupp vaknat och kommit ner i de kläder de hunnit få på sig. När vi var färdiga kom den andra gruppen med sin bandvagn och vi kunde transportera våra fångar till en amerikansk camp nere i dalen. Jag fick den stora äran att köra den konfiskerade jeepen. Efter att vi rullat in på den amerikanska campen höll vakten på att tappa hakan när vi lastade ut 3 gerillamän från bandvagnen. Vi stannade på campen i några timmar för att assistera förhörsledarna. Tillfångatagandet av dessa män resulterade för min del i utmärkelsen "letter of commendation" från den brittiska armen.

  

  

Operation Trafalgar

  

Vårat uppdrag var att få ett slut på striderna som pågick mellan albansk gerilla och Makedonska armén och upprätthålla gränserna.

Strax efter klockan 16.00 den 29 mars 2001 anlände vi med våra granatkastare tillsammans med delar ur stab och trossplutonen till vårt nya fältläger utanför byn Gorance några kilometer från Makedonska gränsen. I luften hängde spejande apachehelikoptrar som en påminnelse om att det bara några timmar tidigare hade varit granatbestjutning mot den Kosovoalbanska byn Krivenik där 5 civila dog och 15 skadades. Makedonien hävdade att det var albansk gerilla som skjutit medan gerillans talesman hävdade motsatsen. Eftersom vi hade varit i Kosovo nästan ett halvår var vi rätt luttrade och började genast bedriva fotpatruller i området för att visa att svenskarna hade kommit!

Följande natt skulle vi komma att skriva historia då vi tillsammans med brittiska bandhaubitsar markerade för gerillan att KFOR var på plats genom ett massivt eldöppnande längs gränsen mot Makedonien. Massmediaintresset var stort och alla stora bolag som till exempel BBC och CNN var på plats. Själv var jag med i ett fem minuter långt reportage som Bert Sundström från Rapport gjorde.


image66
  20.30 kom ordern "högsta eldberedskap"och kort därefter fick första pjäsgruppen öppna eld som ett invisningsskott reglerat av Fist-teamet.

Det som följde därefter var en kort men mäktig uppvisning i eldöppnande när de tre 12 centimeterpjäserna sköt samtidigt. Den kväll sköts 30 av de totalt 68 lysgranater som avfyrades under hela operation Trafalgar.


image67  

  

  

Under operation Trafalgar gjordes många patruller och en av dem blev lite annorlunda. Jag höll på att fixa med sisun när jag hörde på radion att rekgruppen hade sett tre män röra sig vid gränsen. Eftersom de flesta i plutonen var upptagna med annat och halva min grupp var på patrull fick jag, min ställföreträdande gruppchef och en tolk åka med sisun till en mötesplats där vi sammanstrålade med en Finsk patrull. Nästan i samma ögonblick som vi kom fram hörde vi hur en helikopter närmade sig. Vi skulle bli luftburna och fick lämna sisun mitt på en bergstopp. Rekgruppen som befann sig på en annan topp säkrade vår sisu genom att bevaka den från sin position.

  

Ombord på superpuman fanns även britter så på en kort stund hade vi samlat ihop en bra styrka. Högsta befälet i finska gruppen var fänrik men av någon anledning blev det min ställföreträdande gruppchef som blev ansvarig för den allierade gruppen. Vi blev underrättade om att männen som hade synts på kullen hade tagit eldställning på en topp vid gränsen. Nu var alla riktigt spända på vad som väntade. Doorgunnern skiftade position hela tiden och radiotrafiken hade ökat. Eftersom landskapet bestod av berg och kullar blev vi avsläppta 500 meter från den position där de tre männen beräknades befinna sig. Helikoptern kunde dessvärre inte landa och vi blev tvungna att hoppa ut den sista metern. Att hoppa från en helikopter innebär alltid en risk eftersom det kan gå riktigt illa om man landar snett. Jag var den i gruppen som var tyngst lastad eftersom jag hade radion på ryggen men för övrigt var vi lätt utrustade med endast vatten och ammunition, och vi klarade oss oskadda.

  

Vi framryckte mot toppen, gjorde en omfamningsmanöver och närmade oss platsen i en halvmåneformation. När vi hade ca 100 meter kvar såg vi ett värn. Eftersom vi var osäkra på männens nationalitet gjorde vi oss tillkänna genom att ropa, både på engelska och serbiska, vilka vi var och att de skulle komma ut. Efter en stund började det röra sig vid värnet och tre Makedonska soldater kom fram. Det visade sig att de läst kartan fel och trodde att värnet var deras postering i Makedonien. Vi klargjorde för dem vilket pådrag de hade orsakat och markerade på deras karta var vi var med hjälp av vår GPS. Efter lite eftersnack kontaktade vi helikoptern och blev hämtade på en plats där det gick att landa. Vi blev avsläppta vid vår sisu och och rullade in på campen lagom till middag.

image69


  

Dagen efter var läget fortfarande spänt och vi fick besök av en brittisk fältpräst som frågade om han fick hålla en gudstjänst i ett tält hos oss. Hela plutonen anslöt till gudstjänsten och prästen gjorde en liknelse mellan ljuset från våra granatkastare och ljuset från Jesus!

  

Dagarna gick snabbt och patrullerna fortsatte. Jag var speciellt förtjust i helikopterpatrullerna då vi blev avsläppta på olika platser i området och tog oss tillbaka till campen till fots. Att sitta bakom piloterna med båda dörrarna öppna då de flög taktisk flygning till målet, d.v.s. de följde terrängens kupering, var riktigt tufft. Men ibland hände det som inte fick hända. En gång när vi kom tillbaka från en patrull möttes vi av den fruktansvärda nyheten att den helikopter som släppt av oss tidigare under dagen hade störtat på väg tillbaka på grund av dåligt väder. Båda piloterna omkom.

  

  

Ett annat tillfälle när jag lurade döden var när vi körde på en väg som visade sig vara minerad. Detta upptäcktes först några dagar senare när en brittisk softskin körde på en dubbel stridsvagnsmina och två soldater skadades. Vägen hade varit frusen när vi åkte på den men när britterna passerade samma ställe var det milt väder och minan utlöstes.

  

Byn Gorance var muslimsk och i varje by fanns det en minaret som det satt högtalare i. När det var dags för bön började böneutroparen be så att det hördes över hela landskapet, morgon till kväll. Det är svårt att beskriva känslan man fick av alla intryck. Man befann sig i ett land med fantastiskt vacker natur, men samtidigt i ett land i krig.

Forts följer...

  


Filmer från Nordschleife "från den gamla goda tiden"

F1 Nurburgring Nordschleife 1973  www.youtube.com/watch?v=qjuT6wyolLw&feature=related

Nurburgring F1 1967 onboard www.youtube.com/watch?v=n6aNnZ4q80s&feature=related

Stefan Bellof Nordschleife in 6:11  www.youtube.com/watch?v=NqFrqLBcCGk&feature=related

Skeppsbrons bilverkstad AB sponsrar Vätterleden Racing

Skeppsbrons kommer att sponsra Vätterleden Racing med däck inför säsongen 2008. Kanonkul!!! TACK.
image65
http://www.skeppsbrons.se/

En lugn helg

I lördags var jag och Fia på Spa tillsammans med Tobbe, Anneli, Christian och Malin. Vi var i Sandhem på Skogsro Spa och vi började med Qi-gong följt av fotbad. Sedan fick vi välja mellan olika behandlingar, jag valde akupressur. Undertiden man väntade på sin behandling fick man använda deras bubbelpool och bastu. Allt avslutades med en ansiktsbehandling och middag.
   
www.skogsrospa.se

Söndagen hade vi en lektion i lindy hop acro, som Fia och Magnus höll i. Acro är inget som man använder sig av i socialdans, acro är hopp o kast.
    
Jag gör ett höftkast med Fia.

RSS 2.0