Hondas storsatsning inför STCC 2008

Honda dubblerar insatsen - med Thed Björk och Thomas Engström som förare


Volvo rustar, BMW försvarar, Seat ansluter.

Nu släpper nästa stora bilmärke sin bomb inför den glödheta STCC-säsongen 2008.

Honda värvar forne mästaren Thed Björk bredvid rutinerade Thomas Engström. Bildar tvåbilsteamet Honda Racing och refererar till sin F1-satsning.

- Honda gör aldrig något halvdant. När vi bestämmer oss för att slåss så gör vi det på allvar, STCC 2008 är absolut inget undantag, säger Carina Prodenius Wihlborg, Hondas PR-chef.



Honda deklarerade tidigt att de skulle presentera sin största satsning på STCC någonsin i samband med fredagens presskonferens. Vilka förare det handlade om var i det längsta hemligt. När det släpptes så var det lika självklart som den vision Hondas grundare Soichiro Honda deklarerade i början på 1950-talet "Honda ska besegra världen". 2006-års mästare Thed Björk värvas från Audi och tar plats bredvid Thomas Engström som förare. Enbilsteamet Engström Motorsport blir tvåbilsteamet Honda Racing, 12 man blir drygt 20 och uppbackningen från Honda är den största genom tiderna. STCC-satsningen går i linje med Hondas F1-satsning där Ross Brown värvas från Ferrari samt det beryktade eventuella intåget i VM-serien WTCC.
- Vi gör den här satsningen med ett enda syfte. Att vinna, säger Prodenius Wihlborg.

Thomas Engström har kört Honda i STCC sedan 2002, vissa säsonger själv, något år i en tvåbilskonstellation. Kommande säsong är dock upprustningen betydlig.
- Vi började diskutera att köra ett tvåbilsteam redan förra året. Till nästa år går det att genomföra med tanke på Hondas internationella satsningar och stora engagemang. Jag har själv varit med och påverkat vem vi ska ta in som förare och mitt förstahandsval var Thed. Ska vi göra det här så ska vi göra det med den bäste föraren och i mina ögon är Thed den bäste, säger Engström.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0