En idrottslegend

 Ingemar Johansson är död. Han blev 76 år.
Vem minns inte natten i juni 1959. Inte jag, men jag har en far som har berättat om det många gånger.
En svensk tungviktsmästare! Som satte sverige på världskartan inom idrott. Vilken grej. På den tiden var det fråga om riktiga boxare och titeln var verkligen värd något.
På bilden nedan tillsammans med Erkki efter Billingebragen, om jag minns rätt.


Reportage om broder Max och MK Scandia inför STCC.

Klubbarna - STCC:s osynliga hjältar

Biljetterna till stadsracet i Göteborg 5-6 juni har släppts.

Nu har man också gjort klart med MK Scandia som samarbetspartner på arrangörssidan.

- Valet föll på MK Scandia med erfarenhet av STCC och andra stora evenemang. Klubbens fokus på funktionärsrollen och höga utbildningsnivå inom racing avgjorde, säger Thomas Lindskog, vd City Race Arena AB.



På banan slåss de som syns och hörs mest inom STCC, teamen och förarna. Men bakom dessa står en armé av hjältar - funktionärer och engagerade klubbar. Utan dessa skulle ett arrangemang av STCC:s storlek inte gå att genomföra.

I STCC fungerar det så att STCC AB skriver avtal med banägare som ges möjlighet att arrangera en eller flera STCC-deltävlingar under en säsong på sin bana. Banägarna i sin tur väljer en samarbetspartner i form av en motorklubb som har personer i sin organisation med mångårig erfarenhet av hur en racingtävling arrangeras och bedrivs. Ansvarsområden och funktioner delas upp mellan såväl STCC AB som banarrangör och motorklubb och tillsammans blir det en stark organisation som kan hantera ett av Sveriges största idrottsevenemang.

Inför Göteborg City Race 5-6 juni i år har banägaren nyligen träffat ett avtal med motorklubben MK Scandia i Östergötland. Samma motorklubb som arrangerade tävlingen förra året.
- Göteborg City Race genomfördes av MK Scandia på ett suveränt sätt förra året och man ställdes inför många prov som till exempel Robert Dahlgrens krasch. Allt hanterades på ett professionellt sätt utan större avbrott för publiken, säger Lindskog.
- MK Scandia har också visat att man har ett mycket väl fungerande nätverk inom svensk motorsport och kan ta in extrakompetens där det behövs. Dessutom är det väldigt ödmjuka och härliga människor att arbeta med.

Från MK Scandias sida tar man seriöst på sin uppgift. I år har klubben ett hektiskt schema med arrangemang av både STCC-premiär, final och stadsracet i Göteborg.
- Vi är mycket stolta över att fått fortsatt förtroende att tillsammans med City Race Arena stå som arrangör för Göteborg City Race. Vi har sagt i klubben att vi ska få GCR att bli en början på ett samarbete mellan övriga motorklubbar som arrangerar STCC, och även andra klubbar för att stärka framtiden för ideella föreningar inom motorsporten, säger Max Lundgren från MK Skandia.
- Det blev redan första året ett lyckat samarbete med bland andra Karlskoga MF, Hyllinge MS, Anderstorp RC och BMW SC med flera. Under ett STCC-arrangemang använder vi ca 150 funktionärer för att kunna genomföra tävlingen på ett säkert sätt.

Från STCC AB:s sida vill man önska alla funktionärer och personer inom motorklubbarna som står inför STCC-arrangemangen i år lycka till.
- Klubbarna är oerhört viktiga för STCC och vi vill att alla personer som är inblandade och hjälper till på ett eller annat sätt känner att de gör något bra för svensk motorsport. Vi är stolta över att få samarbete med klubbarna ute i Sverige och över den kompetens som vi får ta del av. Vi ser fram emot att få jobba med alla engagerade och duktiga personer i år och göra nio fantastiska arrangemang tillsammans, säger Bob Huzell på STCC AB.



källa: www.stcc.se

Midnattssolsrallyt 2009

MIDNATTSSOLSRALLYT 16-19 juli 2009

Nya orter får besök av Midnattssolsrallyt

Midnattssolsrallyt arrangeras i år för fjärde året i rad som ett rally för historiska rallybilar. Kungliga Automobilklubben KAK tar återigen hjälp av rutinerade Per Carlsson och hans stab för att upprepa succéerna från de senaste åren. Förebilden till den nutida varianten av Midnattssolsrallyt, är de rallyn som arrangerades av KAK åren 1950-1964 och som även då kallades Midnattssolsrallyt. Då som nu med varierande start- och målplats från år till år.

Årets rally startar i Jönköping den 16 juli med en ceremoniell start klockan 18. Där får allmänheten tillfälle att se alla ekipagen med förare och kartläsare under avslappnade förhållanden. Allvaret startar på fredagsmorgonen den 17 juli då första bil rullar ut från Jönköping för att avverka sex specialsträckor innan det är dags för målgång första dagen. Den dagen avslutas i Trollhättan.

Lördagen den 18 juli bjuder likaså på sex sträckor och när de är avklarade har de tävlande nästan nått Norge. Övernattning sker i Årjäng, varifrån söndagens avslutande etapp startar för de avslutande fem sträckorna. Tävlingens slutmål når ekipagen i Karlskoga på söndagseftermiddagen den 19 juli.

- I år har vi beslutat att begränsa antalet startande redan vid inbjudan, förklarar tävlingsgeneralen Per Carlsson, fjolårets anstormning av anmälda var vi inte riktigt förberedda på, så nu har vi satt en gräns för hur många vi kan ta emot.

De tävlande deltar i en av två huvudklasser. Den ena är regularityklassen och den andra är klassen för historiskt rally. Båda klasserna är öppna för bilar tillverkade senast år 1981, men i regularityklassen är inte målet att köra så fort som möjligt, utan att hålla en bestämd genomsnittsfart på specialsträckorna. I klassen för historiskt rally gäller däremot att ta sig fram så fort som möjligt. Snabbast på specialsträckorna vinner tävlingen.

Totalt kommer 150 ekipage att starta rallyt. Först ut i spåret rullar 40 regularitybilar och därefter följer 110 bilar i historiskt rally. Den ordningen bibehålls under de tre tävlingsdagarna, men inom klassen för historiska bilar, alltså de som har bråttom, blir det omseedning mellan etapperna. Den som tvingas bryta på någon av fredagens eller lördagens etapper, kan enligt reglerna starta om dagen efter mot ett visst tidstillägg.

Den 1 april publiceras inbjudan på Midnattssolsrallyts hemsida och anmälan öppnas. Då gäller det att ha alla papper i ordning, för den 15 april stängs anmälan och sedan är det kört.

BMW Cuptrailer

BMW Cup trailer. Höj volymen:)
www.kinnby.com/kms/movies/cup_trailer.wmv
 

Sitta rätt bakom ratten.

Justera stolen  
Börja med att justera stolen så att du är lagom nära ratten. För att hitta rätt läge gör du så här: Sätt dina axlar tydligt mot stolens ryggstöd, ha ena armen rak och lägg handen ovanpå ratten. Då ska du precis, men inte med någon extra marginal, kunna vika ner handen på andra sidan ratten. Dvs din handled ska landa uppe på rattkransen i det här "testet". När du sen håller i ratten normalt så får du då precis lagom böjda armar.

Justera även stolen så att du kan trycka ner alla pedalerna helt med böjda ben och ditt ryggslut tydligt tryckt mot stolsryggen. Till sist, se till att du kan sätta din vänster fot till vänster om kopplingspedalen och med böjt ben ta spjärn och trycka kroppen bakåt så att du sitter fast ordentligt i sätet. Nu börjar det likna nåt!!
Ratten  
Håll aldrig i dig i ratten! Den är ett verktyg och inte ett handtag. Du ska ha ett lätt men bestämt grepp om den för att styra samt känna signalerna du får i den från bilen. Inget annat. Lämpligt är ett kvart i tre grepp där du inte griper med tummarna om rattkransen utan låter de peka rakt upp.

Och nu till något väldigt viktigt, skjut ratten ifrån dig när du ska vrida på den! Dvs för att svänga höger, skjut ifrån med vänster hand. Svänga vänster, skjut ifrån med höger hand. Dra aldrig i ratten! Delvis är det här för att det hjälper dig att sitta med ryggen tryckt mot stolsryggen, delvis för att du har mycket bättre kontroll över dina rattrörelser på det här sättet.

Till slut brukar jag spänna rullbältet allt jag kan och avsluta med ett ryck så att det låser fast sig i det läget. Det hjälper till oerhört mycket så att jag kan ha ett lätt handlag med ratten eftersom jag inte behöver hålla emot mig tex när jag bromsar eller svänger.

Nu ska du ha bra rörelsefrihet för både fötter, armar och händer samtidigt som du ser till att ha hela ryggen och rumpan tryckt mot stolen så att du tydligt kan känna av alla småsignaler bilen kan ge dig om vad den håller på med.
Slutkontrollen  
Om vi förutsätter att du har stolen rätt inställd, kör den här checklistan innan du åker ut på banan:

    - Ta ett djupt andetag och slappna av!
    - Håller jag i ratten avslappnat men bestämt?
    - Inte spänd i armar, händer eller någon annanstans?
    - Hela ryggen och rumpan tryckt ordentligt mot stolsryggen?
    - Vänster fot i "tryck-kroppen-bakåt-läge" när jag inte använder den till kopplingen?
    - Känn efter att du inte sitter och är spänd någonstans i kroppen!

Marcus Sjöberg kör fast med tröskan.


BTCC Silverstone Finale 1992 - last three laps! Spännande racing....


Kusin Joakim i Hongkong

Följ Joakims liv på andra sidan jordklotet. 

www.itslearning.com/LIU/joaek08/blog



I Garaget

Just nu står BMW på pallbockar och saknar framkärmar och motorhuv, de är på lack och ska bli vita och fina. Under bilen är avgassystem borttaget och snart kommer även växellådan vara borta. Lådan behöver jag plocka bort för att komma åt packboxen i motorn som har börjat läcka de senaste tävlingarna. Planerna är även att byta ut dämparna runt om till lite bilstein grupp N dämpare. Bromsarna behöver även en översyn. Jag siktar på att kunna köra alla tävlingar 2009 förutom näst sista träffen, då vi är bjudna på bröllop.

Kevins, Linus och Hampus Dop 3 Januari 2009

Den 3 januari hade vi Dop för Kevin och hans kusiner i slottskapellet i jönköping. Efter dopet hade vi bjudning i Sofiagården, där det bjöds på smörgåstårta och kaffe.


Andreas och Louice är Kevins faddrar.



Stolta Mor och Farföräldrar.


Stefan och Isa ordnade musik och sång.

RSS 2.0