BMW Cup the real deal
Reportage Jnytt BMW Cup Finalen
Avåkning i 150km/h på Mantorp Park
3a totalt i klass standard i BMW Cup.
Så var denna säsong över. Sista helgen var precis som en final brukar vara, fylld av hårda fighter och spänning. Första racet fick rödflaggas pga av krasch och startades om. Och när starten gick för andra gången låg jag etta, tyvärr hade en bil läckt precis vid inbromsningen på den snabbaste delen av banan innan mjölbykurvan, vilket resulterade i en våldsam snurrning i 150km/h ut på gräset och mot skogen. Men när bilen till slut stannade var det full jakt igen. Jag lyckades komma ifatt 4st i min klass och även köra om tre av dem och slutade på en femteplats i delt 11. Deltävling 12 var ganska odramatisk och jag slutade 5a även i delt 12. Men detta räckte för att säkra 3dje plats.
Film från racen.
BMW Cup Final på Mantorp Park 10 oktober
Tävling:
Deltävling 11 & 12, Mantorp Park
Tävlingsdatum:2009-10-10
Tävlingslängd:2st deltävlingar på långa slingan á 12 varv (37,27km)
Startmetod:
Rullande start med ljussignal
Tävlingsledare:
Krister Funder, 070-5150018
Domare:
Lars Axelsson, 070-5372805
Faktadomare:
Lars-Åke Carlsson, 070-8154448
Tekniker:
Jan Österberg, 070-5944774
Mat:
Restaurangen är öppen 09.00-17.00
Tidschema:
07.30 - 09.00 Besiktning
09.00 - 09.20 Förarsammanträde
09.40 - 10.40 Tidsträning
11.50 Lineup
12.00 - 12.40 Race, deltävling 11
13.50 Lineup
14.00 - 14.40 Race, deltävling 12
Prisutdelning sker under festligheterna i Vadstena.
Västgötaloppet
http://www.classicmotor.se/hortochhant/article505764.ece
Tyvärr drog det ut på tiden, vilket gjorde att vi valde att avbryta tävlingen. Vi hade inget trippmätare som gick att nollställa vilket gjorde tävlingsmomentet väldigt svårt. Men vi hade väldigt roligt iaf. Och om allt går våran väg siktar vi på midnattsolsrallyt 2010.
Tack till Pierre på Akutbärgarna!
Macken
Farfar öppnade Macken i Gisebo den 8 April 1952, då var det Caltex som gällde. I mitten på 60-talet bytte Caltex namn till Texaco vilket gällde till början av 90-talet då det blev Preem. Caltex i Gisebo blev snart känt som det största långtradar motellet i Sverige. Farfar blev mer eller mindre "rikskändis", det fanns inte en långtradarchaufför i hela Sverige som inte viste vem "Sven i backen" var. På macken fanns ett "Logement" med våningssängar till chaufförer eftersom det inte gick att sova i lastbilarna på den tiden. Det var en "riktig" mack med fik där 2 till 3 damer jobbade, i fiket fanns en stor grammofon där man spelade venylskivor och där fanns också flipperspel. På macken såldes tillbehör till lastbilarna som fläktremmar och lampor, olja i lösvikt o.s.v. ( inget livsmedel här inte). I mitten på 50-talet byggdes en smörj och tvätthall där lastbilarna smörjades. Farfar hade en man heltidsanställd som bara smörjade. "Riksettan" började bli för smal och krokig för den allt ökan de trafiken och Luciadagen 1960 öppnade nya E 4:an till Vätterleden där Farfar var i full färd med att bygga ett nytt Motell med bensinstation. Macken i Gisebo togs över av Bernard Claesson från Kaxholmen och han drev den till 1968 då Åke Lyth tog över. Åke byggde då en ny stationsbyggnad söder om den gamla Macken. Sedan många år har sonen Ulf Lyth haft Macken i Gisebo. Tyvärr så lägger Preem nu ner bensinförsäljningen i Gisebo vilket är ett stort misstag och mycket sorgligt. vid datorn S-O
Uffe Lyth ,Erkki och S-O